Nuff

Thursday, March 3, 2011

Tears


berdasar kan Sumber Wikipedia
Istilah menangis biasanya merujuk pada tindakan mengeluarkan air mata sebagai respon terhadap suasana emosi pada manusia.
Menurut sebuah kajian terhadap lebih dari 300 orang dewasa, dalam purata, lelaki menangis sekali setiap bulan, dan wanita menangis sekurang-kurangnya lima kali per bulan terutamanya sebelum dan selama haid, ketika tangisan dapat meningkat menjadi 5 kali tingkat normal, seringkali tanpa alasan yang jelas (seperti kemelesetan atau kesedihan)  Dalam banyak kebudayaan, hal ini lebih dapat diterima secara sosial bagi perempuan dan kanak-kanak menangis dibandingkan dengan lelaki.Air yang dihasilkan selama menangis emosional mempunyai komposisi kimia yang berbeza daripada air mata jenis lain: mereka mengandungi secara signifikan lebih besar jumlah hormon prolaktin, adrenocorticotropic hormon, Leu-enkephalin  dan unsur-unsur perubatan dan mangan.




                                                              

Saat Ku ciptakan wanita, Aku membuatnya menjadi sangat utama.
Kuciptakan bahunya, agar mampu menahan seluruh beban dunia dan isinya, walaupun juga bahu itu harus cukup nyaman dan lembut untuk menahan kepala bayi yang sedang tertidur.

"Kuberikan wanita kekuatan untuk dapat melahirkan bayi dari rahimnya, walau kerap berulangkali menerima cerca dari si bayi itu apabila dia telah membesar.

"Kuberikan keperkasaan yang akan membuatnya tetap bertahan, pantang meny
erah saat semua orang sudah putus asa.

"Ku berikan kesabaran jiwa untuk merawat keluarganya walau dia sendiri letih, walau sakit, walau penat, tanpa berkeluh kesah.

"Kuberikan wanita perasaan peka dan kasih sayang untuk mencintai semua anaknya dalam apa jua keadaan dan situasi. Walau acapkali anak-anaknya itu melukai perasaan dan hatinya. Perasaan ini pula yang akan memberikan kehangatan pada anak- anak yang mengantuk menahan lelap. Sentuhan inilah yang akan memberikan kenyamanan saat didakap dengan lembut olehnya.

"Kuberikan wanita kekuatan untuk membimbing suaminya melalui masa-masa sukar dan menjadi pelindung baginya.Sebab bukankah tulang rusuk yang melindungi setiap hati dan jantung agar tak terkoyak..!!!

"Kuberikan kepadanya kebijaksanaan dan kemampuan untuk memberikan pengertian dan menyedarkan bahawa suami yang baik adalah yang tidak pernah melukai isterinya. Walau seringkali pula kebijaksanaan itu akan menguji setiap kesetiaan yang diberikan kepada suami agar tetap berdiri sejajar, saling melengkapi dan saling menyayangi.

"Dan akhirnya, Kuberikan wanita air mata, agar dapat mencurahkan perasaannya. Inilah yang khusus kepada wanita, agar dapat dia gunakan bila-bila masa pun dia inginkan. Ini bukan kelemahan bagi wanita, kerana sebenarnya air mata ini adalah "air mata kehidupan."
Sumber:http://www.tentangcinta.com/artikel-cinta/kenapa-perempuan-mudah-menangis/ 


Air mata n Perempuan mmg xblh dpisahkan.. Kadang2 air mata itulah yg menjadi penawar kedukaan hati.. sesekali kita perlu menangis untuk melapangkan dada. Air mata xsemestinya utk kesedihan blh jadi utk kegembiraan juga.. Menangis lah bila terasa mau menangis. Jgn ditahan, biarkna sahaja air mata itu mengalir... Kita akan berasa sgtlah kega seolah2 teah t'lepas beban di dada. Sekurang-kurangnya, walaupun masalah kita xsettle lagi tp at least kita rasa BETTER ckit kan..!!
SO, Menangislah Bila kita Berpeluang Tuk Menangis kerna mungkin bila aty kita dan sekeras batu kIta Sudah tiDak boleh mengalirkan air mata lagi!!  

No comments:

Post a Comment