Nuff

Wednesday, June 8, 2011

~tah pe2~

ni en3 yg tah pe2...
pelik ngn ragam  n karenah manusia.. bl buat baik org x pandang, bt jht ramai jer yg nk memandang... yg byk b'bakti d'benci, yang kurang ajar d'sayang... dunia, dunia.. Bl wang ringgit dan harta menjadi ukuran budi bahasa dan nilai hidup mula  luput..
ada satu kesah xb'kait ngn saper2 termasuk arnab di dpn umh aku utk makluman... ^_^

pada suatu ketika adalah sebuah family ni ada anak yg ramai..hidup mereka bukanlah kais pagi mkn pagi @ kais ptg mkn ptg, sekadar cukup untuk hidup. ini kesah dari pandangan anak yg d'nmkan "Mary", Mary ada datuk, mak n bpk sedara n sepupu sepapat.. Rezeki msg2 family mak n bpk2 semuanya org senang. Tapi si Mary ni bodoh sedikit orgnya ms kcil2x phm aper2..Then bl da bsr ckit Mary ni dah mula phm erti hidup..Jika dulu org gelakkan dia, dia ingt org sukakan dia, bl kena mrh tanda org sayang dia. tapi 2 semua ms zmn bdk2..bl da dewasa dia tahu org gelak sbb ketawakan dia, org mrh sbb bencikan dia. ni bukan kesah Mary s'org tapi keluarga Mary..

D'sbbkan manusia ni mmg da ada sifat msg2 kan jadi perangai msg2 pun kdg2 ader ajer yg pelik. Ya, family Mary agak susah tapi berkat susah semua adik beradik Mary 5 org dpt msk U .. 4 lagi msh sek. Mary ada atukyg kdg2 mary sendiri xanggap Atuk..atuk mary sangatlah pilih kasih..Anak b'harta dan wang banyak sangatlah d'ksihi mnkla anak yg susah x d'pandang sebelah mata pun *dah buta agaknya atuk Mary ni kan..huhu* mak2 sedara n bpk2 sedara di hadapan rajin menghulur bantuan dan bermuka manis tapi di blkg habis d'kutuk sampai siap menjaja cerita lagi ttg family Mary. tapi family Mary sabar jelah..Tiap2 bln blik melwat atuknya...anak2 yg lain setahun sekali balik pun dah alhamdulillah..Wlpn anak2 n cucu2 atuk Mary yg kaya raya n d'sayangi xpernah blik melawat bl dia sakit@ dtg jenguk sekejap tapi nama mereka x pernah lekang dari mulut. Nama cucu2 yg setia duk dtg melawat n ad bl dia skit@ susah xder nk ingt..*bkn mintak blsn, at least ucpan "terima kasih " dah memandai*.

bl balik rmai b'kumpul n bl hari raya semua ad saat yg paling d'benci si Mary ni sbb family dialah yg akan jadi cam orang gaji. Adik beradik perempuan d'tgskan tuk membasuh pinggang manguk yg berlambak dlm sinki, kemas tempat tidor sepupu sepapt yg xder tgn nak bt kerja, kena buat itulah,inilah n mcm2 lah..mak2 sedara n bpk2 sedara duk suruh adik beradik Marylah yg duk bt keja anak sendiri dimanja duk goyang kaki ajer.. Bl Mary duk citer, parents Mary suh sabar jelah.. (THE END!!)

Fine, kesah si Mary ni sebenarnya byk b'laku dlm klangan kita semua kan... aku pun ada pglmn cam ni, kwn2 aku pun ada gak ngn atuk2 n sepupu2 d'org.. Setiap org kan mesti ada cerita msg2 kan..
Apa yang aku nk ckpkan sebenarnya ialah,  bila kita asyik melihat harta benda kdg2 kita lupa nk tgk benda lain. Rmai org suka sebut org yg duk jauh dari kita n x hargai org d dpn mata kita. Kita lupa pada jasa prg yg b'bakti kpd kita, tapi duk agungkan org yg Xhiraukan kita. Kita ttp mata ats jasa yg org buat tapi kita celik luas2 bl tgk wang yg byk d'bw balik.
Sikap pilih kasih mmg sentiasa ada sebenarnya.. Susah ke nak hargai org yang ad dpn mata..myb sbb duk dpn mata sgt sampai dah jemu lihat kot kan...Sebenarnya, cubalah belajar MENGHARGAI orang yg ada di dpn mata..Bukan apa d;pinta hnya secebis rasa terima kasih dan d'hargai sahaja...
\Kasih sayang tidak boleh d'beli dengan wang ringgit.. Sekaya mana kita, setinggi mana harta kita, seterkenal ke dunia kita namun itu hanya duniawi semata-mata..Semua itu tidak kekal dan ingatlah kita pada Akhirat kelak. Pangkat yg tinggi, harta menimbun, rupa yg jelita , semuanya blh hilang sekelip mata sahaja.Pandanglah mereka yang serba kekurangan, jangan memandang rendah mereka kerana rezeki ada di mana2 sahaja. Jika sekarang mereka susah x mustahil suatu hari nanti mereka akan senang..Masa menentukan segalanya. Eloklah sedar sebelum terlambat.



p/s :BELAJARLAH MENGHARGAI DAN MELIHAT ORANG YANG BERADA DI SISI KITA KETIKA SUSAH DAN SENANG~~

2 comments:

  1. yess,, mnusia adakalanya bkn bute mata, tp sbnrnye buta hati, buta akal dan plg pntg buta iman,,

    ReplyDelete