Tuesday, November 15, 2011

Saya rasa SANGAT bersalah..Rasa TERKILAN,SEDIH,KECEWA, semua bercampur baur... Saya ada kawan yg kenal sejak form 4 until now kami still berkawan baik.. Dia menjadi bahu utk saya menangis, menjadi pendengar yang setia bila saya ada masalah..Menjadi penasihat yang baik bila saya dilanda masalah.. Menjadi teman yang gelak bersama bila saya gembira, dan menangis bersama bila saya sedih.. SHE ALWAYS THERE WHEN I NEED!!

Sentiasa ada masa utk saya even she buszy gler2...sanggup bangun tido dgr citer saya wlpn dah tengah malam, selalu ada bila saya perlukan..menjadi tempat utk saya meluahkan perasaan, menjadi penenang pada jiwa saya yg selalu kacau-bilau..Even soal hati dan perasaan she be my adviser. Nasihatnya, kata2nya membuatkan saya bangkit, bangun lupakan kesedihan dan menjadi kuat utk tempuhi hari yg mendatang. Dia byk membantu saya selama ini. Sokongan moralnya membuatkan saya lebih tabah dan saya gembira saya ada dia...

Dia ada 4 beradik. Keluarganya bukan orang senang n dia ambik diploma. Dapat tawaran utk sambung belajar  tapi  dia sanggup berkorban utk bagi akak dan adik dia tamat belajar di university. Dia sanggup bekerja utk menanggung adik beradiknya. Walaupun keluarnya dia susah tapi mereka bahagia n sangat baik..Even saya sendiri pernah beberapa kali ke rumahnya. Mak n ayah serta adik beradiknya sangat mesra
.  
Tapi baru-baru ni  Akak keduanya meninggal dunia.. Saya berada di University dan Xdpt pulang wlpn hati ni rasa mcm nak sgt duduk dgn dia n biarkan dia menangis di bahu saya seperti mana saya selalu menangis di bahu dia.. =( .. dia dan kakaknya sangat mesra dan beza umur setahun sahaja. . Hanya berkesempatan bercakap di telefon sahaja ngn dia.. Saya rasa sedih dan menangis bila bercakap dengan dia sbb dia xsedih pun n bgtau semuanya dah settle, akaknya selamat dikebumikan. Adiknya ckp my friend ni xkeluar setitis air mata pun.. Hati saya sedih dan sebak teramat..Sebab saya tahu dia sayangkan kakaknya yang ini sayang sangat2... Dia cuba kelihatan tabah di mata semua orang..Dia nak jadi anak yang kuat supaya ibu bapanya xsedih. Beberapa hari kemudian, tengah malam tetiba dia call saya n kami menangis bersama. Memang tak elok tangisi orang yg tidak ada. First time dia menangis selepas akaknya xder.. Saya rasa bersalah sebab xder di sisi dia utk tenangkannya.. Kami bercerita sehingga esok pagi semuanya ttg kenangan dia n akak dia. Masa ni dia tgh final Exam final years.Nasib baik letcurenya memahami dan boleh ambik exam lambat sedikit.  

Kami selalu chat, fb, dan ym.. Saya bagi kata2 semangat n said i will be always beside she..Tapi, ada satu hari masa dia call, hp tertinggal kat umh n saya keluar berhibur ngn kwn2..tgk2 ada byk miss call dari dia..Saya abaikan  sbb da midnight n nak call takut dia da tido dan juga  fikir lau PENTING mesti dia akan call balik jap lagi.. JAHATNYA SAYA!!!
Rupa2nya, masa dia call saya dia stress sgt2 sbb rindukan akak dia..She need someone to talk dan saya abaikan begitu sahaja.. Dia sentiasa ada utk saya sedangkan saya!!! I’m not a good friends... Saya sentiasa cakap “sabarlah semuanya ada hikmah.tuhan lebih sayangkan akak dia. She need to be strong ”. Ya, saya xberada di tempatnya, kdg2 apa yg org rasa kita takkan faham..

Semasa aidil Adha minggu lepas, saya asyik teringatkan dia. Tapi, abaikan sahaja sebab sibuk buat benda lain. Dekat sebulan x b’hubung dgn dia sbb sy asyik busy seharian..  Tadi terdetik di hati nak tgk FB dia.. Ya Allah, Fell guilty sbb saya Xder di samping dia bila dia memerlukan saya.. Seriusly saya Xtau minggu lepas ayahnya dah tiada. Al-Fatihah .
Saya xtau rupanya ayahnya da tiada. Kwn saya yg lain ada PM kat Fb gtau ayah dia dah tiada tapi saya xbaca msj tu..Kenapalah saya Xbuka Inbox tu??  Jika dahulu kehilangan akak dia dah buat dia hilang semangt utk hidup. Sekarang ayahnya pula da tiada. Dua kehilangan dalam beberapa bulan ini.  Family dia da hilang tempat bergantung dan dia dah hilang semangat utk hidup. One of my friends said masa dia p melawat kawan saya ni, she pretend like xder apa berlaku. Boleh borak2, sibuk kemaskan rumah, uruskan tetamu, she look strong... Saya tahu dia dah sekuat seperti dulu...

Rasa SANGAT2 GUILTY ... Saya xmampu nak tolong dia apa2.... Even ayahnya da meninngal saya xtau..Dia begitu baik dengan saya..Tapi saya????

Saya xmampu berikan bahu saya tuk dia menangis, xmampu nak tenangkan dia seperti mana dia tenangkan saya, saya Xtau mcm mana nak Support dia sbb kehilangan kali ini mmg sgt2 meruntuhkan semangat dia. Dia perlu kuat utk mak dan adik dia serta akak yg sulung. Dia perlu menggalas tanggungjawab dalam usia muda.. Saya tahu hatinya dah beku. Air matanya Xkan mengalir mcm dia tangisi akaknya pergi. She pretend like dia sangat tabah, mmg dia menjadi tabah namun saya yg menangis..saya xsekuat dia sbb dia kata   "rupanya Allah ambik akak dia dahulu supaya dia menjadi tabah apabila Allah ambil ayahnya..."...

(lala)~ Be Strong Dear....
Aku akan ttp ada di samping kau xkira msa kau susah n senang..
aku bukan sahabat yang terbaik tetapi aku harap aku mampu berada di sisi kau mcm mana kau berada di sisi aku...










3 comments:

  1. jgn salahkan diri.
    kdg2, keadaan yg memaksa. Siapa kata awak bukan kawan yang baik..bagi saya awak dah cuba yang terbaik. Susah nak cari kawan yg boleh ketawa menangis bersama, jadi hargailah.

    ReplyDelete
  2. one fine day..pergi jumpa dia..pinjamkn bahu awk pada dia

    ReplyDelete
  3. nana: thanks..
    sugar2 kapas straberry: I will :)

    ReplyDelete